Széchényi 2020

EFOP-3.4.4-16-2017-00024 - 4 Campus Program – A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése az Eszterházy


Összefoglaló

A FELSŐOKTATÁSBA VALÓ BEKERÜLÉST ELŐSEGÍTŐ KÉSZSÉGFEJLESZTŐ ÉS KOMMUNIKÁCIÓS PROGRAMOK MEGVALÓSÍTÁSA, AZ MTMI SZAKOK NÉPSZERŰSÍTÉSE AZ ESZTERHÁZY KÁROLY EGYETEMEN


„4 Campus program – A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése az Eszterházy Károly Egyetemen" címmel indul projekt az Eszterházy Károly Egyetem, valamint a Magyar Kémikusok Egyesülete együttműködésével. A 297,79 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatás segítségével megvalósuló projekt a felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítását, valamint, ezáltal a matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai (röviden: MTMI) szakok népszerűsítését tűzi ki célul a „Fokozatváltás a felsőoktatásban" koncepciójával, valamint az egyetem Intézményfejlesztési Tervében megfogalmazottakkal összhangban.


Az „A felsőoktatásba való bekerülést elősegítő készségfejlesztő és kommunikációs programok megvalósítása, valamint az MTMI szakok népszerűsítése a felsőoktatásban" konstrukció keretében támogatást nyert EFOP-3.4.4-16-2017-00024 azonosító számú projekt programkínálata két csoportra bontható. Egyes elemei az MTMI területek népszerűsítésére, valamint pályaorientációra, míg más elemei a felsőoktatásba való bekerülés segítésére, a tehetséggondozásra fókuszálnak.


Az életút-támogató pályaorientáció azon tevékenységek összességét fedi le, amelyek képessé teszik az állampolgárokat arra, hogy saját tanulási, munkavállalási életútjukat felépítsék, majd újragondolják. Az oktatás felhasználói részéről a pályaorientáció területén az eligazodás és az identitáskeresés (példakép) igénye jelentkezik szembetűnően. Tisztázandó kérdéseik vannak önmagukkal, a pályaválasztással, a pályák, foglalkozások tartalmával, a pályákhoz kapcsolódó életmódokkal, a tanulói utakkal, iskolatípusokkal, a konkrét képzési lehetőségekkel, az adott végzettségekkel elérhető munkaerő-piaci lehetőségekkel kapcsolatban. Minthogy a pályaérettség összetevői közül kevésbé jellemzi a középiskolai korosztályt az önálló információkeresés és kapott információk objektív mérlegelése, sokkal inkább jellemző az érzelmi alapú pályaválasztási döntés, ezért egy komplex program megvalósítása cél, amely a pályatervezés folyamatát úgy segíti, hogy élményalapú programelemeivel – tudománynépszerűsítő on-line kurzus, roadshow, rendhagyó óra, nyitott laborok, a Varázstorony fejlesztése, önálló, illetve interaktív kísérletezési lehetőség biztosítása – közel hozza a természettudományos ismereteket, a „fiatalok nyelvén" nyújt természettudományos tudást (felkészítés) és köti össze azt a felsőfokú szakokkal, a pályák, munkakörök világával, és mutat be követhető életpályákat (pályaorientáció).


A projekt felsőoktatásba való bejutást segítő készségfejlesztő és kommunikációs programjainak célja a jelentkezéshez szükséges önbizalom megteremtése, a felvételi követelmények elérésének támogatása, illetve a megfelelő színvonalú hallgatói bemenet biztosítása. Hangsúlyos mindazon fiatalok elérése, felzárkóztatása, akik kedvezőtlen körülményeik miatt nem gondolkodnak a továbbtanulás lehetőségén, holott képességeik predesztinálnák őket erre. A projekt érettségi előkészítő tanfolyamokkal, on-line oktatási portálok működtetésével, elektronikus tananyagok fejlesztésével, mentor-tanuló együttműködések kialakításával kíván hozzájárulni az érdeklődő tanulók megfelelő felkészüléséhez.


A tehetséggondozó programok azokat a diákokat is megszólítják, akik érdeklődnek az MTMI tudományok iránt és rendelkeznek is megfelelő szintű ismeretekkel, azonban a települési hátrányok és korlátozott képzési lehetőségek miatt nem tudnak kibontakozni. Mindemellett cél az MTMI iránt már érdeklődéssel rendelkező diákok pályán tartása, tudásuk folyamatos fejlesztése. Tehetséggondozó műhelyekben, nyári táborokban az egyetem és együttműködő partnereik legkiválóbb szakemberei vezetésével ismerhetik meg a résztvevők az egyes tudományterületek újdonságait, és szerezhetnek majd felsőfokú tanulmányaik során is hasznosítható tudást.
A klasszikus középiskolai tanulmányi versenyeken indulók köre már a korai iskolai években kialakul, a később érő vagy érdeklődést mutató, de ugyanakkor tehetséges diákok ebbe már nem tudnak eredményesen bekapcsolódni. Az interdiszciplináris szemléletmódot és produktív tudást mérő innovatív versenyek ezeket a diákokat is megpróbálják helyzetbe hozni, ezzel esélyt adva számukra az érvényesülésre. A felkészítő/tehetséggondozó tevékenységek várhatóan kihatnak majd a végzettségi arány növekedésére, a lemorzsolódás csökkentésére is.


A diák számára a tanár az egyik legfontosabb információforrás a továbbtanulási döntés meghozatalakor, éppen ezért fontos, hogy a pedagógus rendelkezzen megfelelő pályaorientációs, módszertani ismeretekkel, mert csak így lesz képes felkelteni és fenntartani a diákok érdeklődését. Ezen szemlélet kialakítása elengedhetetlen az MTMI területen jelentkező munkavállalói hiány és következményei hosszútávon történő kezeléséhez, melyhez a projekt tanártovábbképző programokkal, valamint a tanár szakos hallgatók intenzív bevonásával járul hozzá.


A projekt a Széchenyi 2020 program keretében valósul meg. 


Tovább információ kérhető: Dr. Juhász Tibor, szakmai vezető
Elérhetőség: juhasz.tibor@uni-eszterhazy.hu 

 

 


< Vissza